Korki
Jak przekonuje Raport Krajowego Instytutu Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, odsetek pasaลผerรณw mieszkajฤ cych w odlegลoลci wiฤkszej niลผ akceptowalna od najbliลผszego dogodnego przystanku komunikacji publicznej wynosi nawet 64%! Tak jest w miastach. Na przedmieลciach oraz na wielu wsiach jest jeszcze gorzej...
Przystanek dogodny to taki, do ktรณrego codzienny podrรณลผny moลผe dotrzeฤ w w czasie krรณtszym niลผ 10 minut, najlepiej pieszo, a co najmniej bez uลผycia samochodu. Ci podrรณลผni, ktรณrzy dogodny przystanek majฤ w wiฤkszej odlegลoลci od swojego domu, zwykle wybierajฤ wลasny samochรณd jako ลrodek transportu.
Rozwiฤ zaniem sporej czฤลci tego problemu moลผe byฤ usytuowanie garaลผy rowerowych w pobliลผu najwaลผniejszych stacji przesiadkowych w miastach oraz przy przystankach funkcjonujฤ cych w mniejszych oลrodkach. Najlepiej garaลผy indywidualnych, tzn. dajฤ cych moลผliwoลฤ przechowania roweru i ekwipunku w oddzielnym boksie. Wรณwczas codzienni podrรณลผni bฤdฤ mogli przechowywaฤ w nich rowery, ktรณrymi dotrฤ do przystanku w czasie krรณtszym niลผ 10 minut, tj, z odlegลoลci do trzech kilometrรณw. To "przybliลผa" komunikacjฤ publicznฤ dla znaczฤ cego odsetka mieszkaลcรณw miast, mniejszych miejscowoลci i maลych wsi.
Warunkiem sukcesu jest jednak nie tylko wyposaลผenie przystankรณw w rowerowe garaลผe. System ich funkcjonowania musi dawaฤ podrรณลผnym pewnoลฤ, ลผe po dotarciu na miejsce, spieszฤ cy siฤ podrรณลผny nie zastanie zajฤtych wszystkich miejsc garaลผowych. Maลo tego, system taki nie powinien wymagaฤ od uลผytkownika posiadania specjalnego urzฤ dzenia (np. smartfona), wgrywania specjalnych aplikacji, posiadania karty miejskiej czy bilonรณw. Najlepiej teลผ, ลผeby korzystanie z garaลผy pozostawaลo bezpลatne.
Wszystkie te warunki speลniajฤ polecane przez nas
Inteligentne Garaลผe Rowerowe.
Przeciwko wykluczeniu komunikacyjnemu
ยฉ 2022 Fundacja Underground