Korki
Gdzie tkwi problem korkรณw
Problem korkรณw w miastach staล siฤ tak powaลผny, ลผe samorzฤ dy coraz czฤลciej decydujฤ siฤ wdraลผanie instrumentรณw eliminujฤ cych ruch z ich centrรณw. Zakazy w sposรณb naturalny spotykajฤ siฤ z dezaprobatฤ ze strony kierowcรณw. Coraz czฤลciej sลychaฤ z ich ust "niech najpierw dadzฤ coล w zamian!".
Najbliลผszy dogodny przystanek
Gminy i wojewรณdztwa inwestujฤ olbrzymie ลrodki w infrastrukturฤ drogowฤ , szynowฤ oraz w komunikacjฤ publicznฤ . Inwestujฤ rรณwnieลผ w funkcjonujฤ ce w centrach miast rowery miejskie (dla nich nasz system jest uzupeลnieniem, jako ลผe dziaลa poza centrami) czy system "Park&Ride", ktรณry sลuลผy gลรณwnie posiadaczom aut przyjeลผdลผajฤ cym tu z odlegลych miejscowoลci oraz z miejsc pozbawionych dogodnego przystanku komunikacji publicznej.
Tymczasem warto zwrรณciฤ uwagฤ na fakt, ลผe odsetek mieszkaลcรณw miast pozbawionych dostฤpu do dogodnego przystanku komunikacji publicznej wynosi nawet 64% [Raport Krajowego Instytutu Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa]. A na obrzeลผach wielkich miast oraz na wsiach jest jeszcze gorzej.
Przystanek dogodny to taki, do ktรณrego codzienny podrรณลผny moลผe dotrzeฤ w ciฤ gu 10 minut, najlepiej pieszo, a co najmniej bez uลผycia samochodu. Ci podrรณลผni, ktรณrzy taki przystanek majฤ w wiฤkszej odlegลoลci od swojego domu, wybierajฤ najczฤลciej wลasny samochรณd jako ลrodek transportu.
To tu tworzฤ siฤ korki
Dokลadnie tu tworzฤ siฤ korki! Nie na skrzyลผowaniach, nie na rogatkach miast. Korki tworzฤ siฤ nie w miejscach, lecz w czasie! A dokลadnie, to w jednej konkretnej chwili. W setkach i tysiฤ cach chwil, w ktรณrych codzienni pasaลผerowie decydujฤ o wyborze wลasnego samochodu jako sposobu dotarcia do pracy i szkoลy.
Co powoduje, ลผe podejmujฤ takฤ decyzjฤ? Jak jฤ zmieniฤ, by zmniejszyฤ korki?...
"Zลapaliลmy" tฤ krytycznฤ chwilฤ i wiemy jakie trzy gลรณwne kryteria decydujฤ o wyborze wลasnego samochodu jako ลrodka codziennego transportu. Sฤ to:
czas dojazdu koszt dojazdu bezpieczeลstwo wygoda
Wystarczy jedno dotkniฤcie
Wiemy gdzie i dlaczego tworzฤ siฤ korki, ale wiemy teลผ co zrobiฤ, ลผeby choฤ czฤลฤ potokรณw pasaลผerskich skierowaฤ do komunikacji publicznej. Zajmijmy siฤ kolejnymi kryteriami, ktรณre decydujฤ o wyborze ลrodka lokomocji i spรณjrzmy jak proponowane przez nas rozwiฤ zanie wpลynie do proces podejmowania decyzji o zamianie indywidualnego na publiczny ลrodek transportu.
Ad 1. Czas dojazdu.
Kaลผdy pasaลผer pracujฤ /uczฤ cy siฤ w mieลcie godzi siฤ z faktem, ลผe dojazd musi trwaฤ, a poziom akceptowalnoลci czasu dojazdu jest zrรณลผnicowany w zaleลผnoลci od oddalenia domu pasaลผera od miasta, w ktรณrym pracuje.
Kaลผda podrรณลผ do miejsca pracy/nauki skลada siฤ z co najmniej trzech etapรณw: dotarcie z domu do ลrodka lokomocji, podrรณลผ ลrodkiem lokomocji i dotarcie ze ลrodka lokomocji do miejsca docelowego.
Czas trwania drugiego etapu podrรณลผy jest w miarฤ staลy i zdeterminowany rozkลadem jazdy. Po stronie pasaลผera pozostaje znaleลบฤ najszybszy ลrodek lokomocji oraz tak zlokalizowane przystanki, ลผeby pozostaลe dwa etapy podrรณลผy trwaลy jak najkrรณcej.
Respondenci ankiet przekonujฤ , ลผe akceptowalny jest dla nich dystans 1 kilometra, jaki dzieli przystanek od ich domu (w przypadku docierania do niego pieszo) oraz ok. 3 kilometrรณw jeลli do przystanku docierajฤ rowerem.
Z pewnoลciฤ nigdy nie uda siฤ wybudowaฤ wystarczajฤ co gฤstej siatki siatki poลฤ czeล, ani stworzyฤ wystarczajฤ co licznych przystankรณw, ลผeby zadowoliฤ wszystkich. Czฤลฤ z pasaลผerรณw mogลoby usatysfakcjonowaฤ stworzenie w pobliลผu dogodnego przystanku bezpiecznego miejsca, w ktรณrym mogliby oni NA PEWNO przechowywaฤ swรณj rower oraz ekwipunek. Wรณwczas przynajmniej pierwszy etap podrรณลผy mulimodalnej mรณgลby zostaฤ znacznie skrรณcony, ergo prawdopodobieลstwo wyboru komunikacji zbiorowej znacznie wzrasta. Nasza propozycja w duลผy stopniu umoลผliwia zniesienie bariery dostฤpnoลci najbliลผszego dogodnego przystanku.
Ad 2. Koszt dojazdu
Kaลผdy pasaลผer pracujฤ /uczฤ cy siฤ w mieลcie godzi siฤ z faktem, ลผe dojazd musi kosztowaฤ, a poziom akceptowalnoลci kosztu dojazdu jest zrรณลผnicowany w zaleลผnoลci od oddalenia domu pasaลผera od miasta, w ktรณrym pracuje.
Kaลผda podrรณลผ do miejsca pracy/nauki skลada siฤ z co najmniej trzech etapรณw: dotarcie z domu do ลrodka lokomocji, podrรณลผ ลrodkiem lokomocji i dotarcie ze ลrodka lokomocji do miejsca docelowego.
Koszt drugiego etapu podrรณลผy jest w miarฤ staลy. Najlepiej, ลผeby pierwszy i trzeci etap podrรณลผy byลy darmowe. Po stronie pasaลผera pozostaje znaleลบฤ najszybszy ลrodek lokomocji oraz tak zlokalizowane przystanki, ลผeby pozostaลe dwa etapy podrรณลผy trwaลy jak najkrรณcej.
Czฤลฤ z pasaลผerรณw mogลoby usatysfakcjonowaฤ stworzenie w pobliลผu dogodnego przystanku bezpiecznego miejsca, w ktรณrym mogliby oni ZA DARMO przechowywaฤ swรณj prywatny rower oraz ekwipunek. Wรณwczas przynajmniej pierwszy etap podrรณลผy mulimodalnej mรณgลby pozostaฤ bezpลatny, ergo prawdopodobieลstwo wyboru komunikacji zbiorowej znacznie wzrasta. Nasza propozycja w duลผy stopniu umoลผliwia zniesienie bariery kosztowej docierania przez pasaลผerรณw do najbliลผszego dogodnego przystanku. Dziฤki stworzeniu bardzo taniego systemu rezerwacji i otwierania nasz system moลผe pozostawaฤ bezpลatny dla pasaลผera, bo koszty utrzymywania nawet bardzo rozbudowanego systemu sฤ dla samorzฤ du niewspรณลmiernie niskie wobec kosztรณw utrzymywania drรณg dojazdowych do miast, ulic w miastach, kosztรณw ลrodowiskowych czy wreszcie spoลecznych.
Ad. 3. Bezpieczeลstwo
Jakลผe czฤsto samorzฤ dy inwestujฤ w "miejsca parkingowe" dla rowerรณw bez oczekiwanego efektu. Powรณd: znaczฤ ca czฤลฤ rowerzystรณw nie narazi siฤ na niebezpieczeลstwo kradzieลผy lub okradzenia roweru przypiฤtego do paลฤ ka. Ta obawa jest zrozumiaลa, nawet w przypadku gdy paลฤ ki znajdujฤ siฤ pod wspรณlnฤ wiatฤ .
Rozwiฤ zaniem sฤ znane na ลwiecie indywidualne, publiczne garaลผe rowerowe. Zabezpieczajฤ one rower przed kradzieลผฤ oraz okradzeniem go z elementรณw, ale takลผe dajฤ moลผliwoลฤ przechowania ekwipunku oraz - to bardzo waลผne - zabezpieczajฤ przed dziaลaniem warunkรณw atmosferycznych.
Przywoลane powyลผej rozwiฤ zanie posiada jednak wady:
- nie eliminuje kosztรณw podrรณลผy (garaลผe sฤ pลatne - wymagajฤ posiadania smartfona z wgranฤ specjalnฤ aplikacjฤ lub posiadanie przedpลaconej karty miejskiej lub bilonรณw w odpowiedniej iloลci i wลaลciwych nominaลach),
- zwykle NIE DAJฤ GWARANCJI DOSTฤPNOลCI w chwili dotarcia rowerzysty na miejsce, a to jest dla codziennego podrรณลผnego bardzo powaลผna bariera.
Nasza propozycja eliminuje obie kluczowe bariery oraz daje realne zabezpieczenie roweru i ekwipunku przed kradzieลผฤ lub okradzeniem. Nasz uลผytkownik jeszcze przed wyjลciem z domu, jednym dotkniฤciem swojego telefonu, gwarantuje sobie bezpลatnie wyลฤ cznoลฤ na korzystanie z osobnego garaลผu nawet przez resztฤ dnia.
Ad. 4. Wygoda
Nasz system rezerwacji i otwierania opiera siฤ na narzฤdziach powszechnie uลผywanych przez kaลผdego pasaลผera. Sฤ to juลผ istniejฤ ce w jego telefonie aplikacje (niezaleลผnie od marki i modelu aparatu). Maลo tego, uลผytkownik korzysta z nich na co dzieล, wiฤc nie istnieje tu ani bariera sprzฤtowa, ani bariera funkcjonalna. Uลผytkownikiem naszego systemu staje siฤ kaลผdy, kto wybierze numer GSM przypisany wybranej przez niego stacji. Wystarczy wiฤc jedno dotkniฤcie, by otrzymaฤ wyลฤ czne prawo do uลผytkowania osobnego boxu w stacji zlokalizowanej w wybranym miejscu
Dla poprawy
jakoลci ลผycia
ยฉ 2022 Fundacja Underground