Korki

    

     Gdzie tkwi problem korkรณw

 

     Problem korkรณw w miastach staล‚ siฤ™ tak powaลผny, ลผe samorzฤ…dy coraz czฤ™ล›ciej decydujฤ… siฤ™ wdraลผanie instrumentรณw eliminujฤ…cych ruch z ich centrรณw. Zakazy w sposรณb naturalny spotykajฤ… siฤ™ z dezaprobatฤ… ze strony kierowcรณw. Coraz czฤ™ล›ciej sล‚ychaฤ‡ z ich ust "niech najpierw dadzฤ… coล› w zamian!".

 

     Najbliลผszy dogodny przystanek

 

     Gminy i wojewรณdztwa inwestujฤ… olbrzymie ล›rodki w infrastrukturฤ™ drogowฤ…, szynowฤ… oraz w komunikacjฤ™ publicznฤ…. Inwestujฤ… rรณwnieลผ w funkcjonujฤ…ce w centrach miast rowery miejskie (dla nich nasz system jest uzupeล‚nieniem, jako ลผe dziaล‚a poza centrami) czy system "Park&Ride", ktรณry sล‚uลผy gล‚รณwnie posiadaczom aut przyjeลผdลผajฤ…cym tu z odlegล‚ych miejscowoล›ci oraz z miejsc pozbawionych dogodnego przystanku komunikacji publicznej.

     Tymczasem warto zwrรณciฤ‡ uwagฤ™ na fakt, ลผe odsetek mieszkaล„cรณw miast pozbawionych dostฤ™pu do dogodnego przystanku komunikacji publicznej wynosi nawet 64% [Raport Krajowego Instytutu Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa]. A na obrzeลผach wielkich miast oraz na wsiach jest jeszcze gorzej.

 

     Przystanek dogodny to taki, do ktรณrego codzienny podrรณลผny moลผe dotrzeฤ‡ w ciฤ…gu 10 minut, najlepiej pieszo, a co najmniej bez uลผycia samochodu. Ci podrรณลผni, ktรณrzy taki przystanek majฤ… w wiฤ™kszej odlegล‚oล›ci od swojego domu, wybierajฤ… najczฤ™ล›ciej wล‚asny samochรณd jako ล›rodek transportu.

 

         To tu tworzฤ… siฤ™ korki

 

     Dokล‚adnie tu tworzฤ… siฤ™ korki! Nie na  skrzyลผowaniach, nie na rogatkach miast. Korki tworzฤ… siฤ™ nie w miejscach, lecz w czasie! A dokล‚adnie, to w jednej konkretnej chwili. W setkach i tysiฤ…cach chwil, w ktรณrych codzienni pasaลผerowie decydujฤ… o wyborze wล‚asnego samochodu jako sposobu dotarcia do pracy i szkoล‚y.

     Co powoduje, ลผe podejmujฤ… takฤ… decyzjฤ™? Jak jฤ… zmieniฤ‡, by zmniejszyฤ‡ korki?...

    

    "Zล‚apaliล›my" tฤ™ krytycznฤ… chwilฤ™ i wiemy jakie trzy gล‚รณwne kryteria decydujฤ… o wyborze wล‚asnego samochodu jako ล›rodka codziennego transportu. Sฤ… to:

 

    

   czas dojazdu    koszt dojazdu     bezpieczeล„stwo    wygoda

 

 

 

 

     Wystarczy jedno dotkniฤ™cie    

 

     Wiemy gdzie i dlaczego tworzฤ… siฤ™ korki, ale wiemy teลผ co zrobiฤ‡, ลผeby choฤ‡ czฤ™ล›ฤ‡ potokรณw pasaลผerskich skierowaฤ‡ do komunikacji publicznej. Zajmijmy siฤ™ kolejnymi kryteriami, ktรณre decydujฤ… o wyborze ล›rodka lokomocji i spรณjrzmy jak proponowane przez nas rozwiฤ…zanie wpล‚ynie do proces podejmowania decyzji o zamianie indywidualnego na publiczny ล›rodek transportu.

 

Ad 1. Czas dojazdu.

 

     Kaลผdy pasaลผer pracujฤ…/uczฤ…cy siฤ™ w mieล›cie godzi siฤ™ z faktem, ลผe dojazd musi trwaฤ‡, a poziom akceptowalnoล›ci czasu dojazdu jest zrรณลผnicowany w zaleลผnoล›ci od oddalenia domu pasaลผera od miasta, w ktรณrym pracuje.

     Kaลผda podrรณลผ do miejsca pracy/nauki skล‚ada siฤ™ z co najmniej trzech etapรณw: dotarcie z domu do ล›rodka lokomocji, podrรณลผ ล›rodkiem lokomocji i dotarcie ze ล›rodka lokomocji do miejsca docelowego.

     Czas trwania drugiego etapu podrรณลผy jest w miarฤ™ staล‚y i zdeterminowany rozkล‚adem jazdy. Po stronie pasaลผera pozostaje znaleลบฤ‡ najszybszy ล›rodek lokomocji oraz tak zlokalizowane przystanki, ลผeby pozostaล‚e dwa etapy podrรณลผy trwaล‚y jak najkrรณcej.

     Respondenci ankiet przekonujฤ…, ลผe akceptowalny jest dla nich dystans 1 kilometra, jaki dzieli przystanek od ich domu (w przypadku docierania do niego pieszo) oraz ok. 3 kilometrรณw jeล›li do przystanku docierajฤ… rowerem.

     Z pewnoล›ciฤ… nigdy nie uda siฤ™ wybudowaฤ‡ wystarczajฤ…co gฤ™stej siatki siatki poล‚ฤ…czeล„, ani stworzyฤ‡ wystarczajฤ…co licznych przystankรณw, ลผeby zadowoliฤ‡ wszystkich. Czฤ™ล›ฤ‡ z pasaลผerรณw mogล‚oby usatysfakcjonowaฤ‡ stworzenie w pobliลผu dogodnego przystanku bezpiecznego miejsca, w ktรณrym mogliby oni NA PEWNO przechowywaฤ‡ swรณj rower oraz ekwipunek. Wรณwczas przynajmniej pierwszy etap podrรณลผy mulimodalnej mรณgล‚by zostaฤ‡ znacznie skrรณcony, ergo prawdopodobieล„stwo wyboru komunikacji zbiorowej znacznie wzrasta. Nasza propozycja w duลผy stopniu umoลผliwia zniesienie bariery dostฤ™pnoล›ci najbliลผszego dogodnego przystanku.

 

Ad 2. Koszt dojazdu

     

     Kaลผdy pasaลผer pracujฤ…/uczฤ…cy siฤ™ w mieล›cie godzi siฤ™ z faktem, ลผe dojazd musi kosztowaฤ‡, a poziom akceptowalnoล›ci kosztu dojazdu jest zrรณลผnicowany w zaleลผnoล›ci od oddalenia domu pasaลผera od miasta, w ktรณrym pracuje.

     Kaลผda podrรณลผ do miejsca pracy/nauki skล‚ada siฤ™ z co najmniej trzech etapรณw: dotarcie z domu do ล›rodka lokomocji, podrรณลผ ล›rodkiem lokomocji i dotarcie ze ล›rodka lokomocji do miejsca docelowego.

     Koszt drugiego etapu podrรณลผy jest w miarฤ™ staล‚y. Najlepiej, ลผeby pierwszy i trzeci etap podrรณลผy byล‚y darmowe. Po stronie pasaลผera pozostaje znaleลบฤ‡ najszybszy ล›rodek lokomocji oraz tak zlokalizowane przystanki, ลผeby pozostaล‚e dwa etapy podrรณลผy trwaล‚y jak najkrรณcej.

     Czฤ™ล›ฤ‡ z pasaลผerรณw mogล‚oby usatysfakcjonowaฤ‡ stworzenie w pobliลผu dogodnego przystanku bezpiecznego miejsca, w ktรณrym mogliby oni ZA DARMO przechowywaฤ‡ swรณj prywatny rower oraz ekwipunek. Wรณwczas przynajmniej pierwszy etap podrรณลผy mulimodalnej mรณgล‚by pozostaฤ‡ bezpล‚atny, ergo prawdopodobieล„stwo wyboru komunikacji zbiorowej znacznie wzrasta. Nasza propozycja w duลผy stopniu umoลผliwia zniesienie bariery kosztowej docierania przez pasaลผerรณw do najbliลผszego dogodnego przystanku. Dziฤ™ki stworzeniu bardzo taniego systemu rezerwacji i otwierania nasz system moลผe pozostawaฤ‡ bezpล‚atny dla pasaลผera, bo koszty utrzymywania nawet bardzo rozbudowanego systemu sฤ… dla samorzฤ…du niewspรณล‚miernie niskie wobec kosztรณw utrzymywania drรณg dojazdowych do miast, ulic w miastach, kosztรณw ล›rodowiskowych czy wreszcie spoล‚ecznych.

 

Ad. 3. Bezpieczeล„stwo

 

    Jakลผe czฤ™sto samorzฤ…dy inwestujฤ… w "miejsca parkingowe" dla rowerรณw bez oczekiwanego efektu. Powรณd: znaczฤ…ca czฤ™ล›ฤ‡ rowerzystรณw nie narazi siฤ™ na niebezpieczeล„stwo kradzieลผy lub okradzenia roweru przypiฤ™tego do paล‚ฤ…ka. Ta obawa jest zrozumiaล‚a, nawet w przypadku gdy paล‚ฤ…ki znajdujฤ… siฤ™ pod wspรณlnฤ… wiatฤ….

     Rozwiฤ…zaniem sฤ… znane na ล›wiecie indywidualne, publiczne garaลผe rowerowe. Zabezpieczajฤ… one rower przed kradzieลผฤ… oraz okradzeniem go z elementรณw, ale takลผe dajฤ… moลผliwoล›ฤ‡ przechowania ekwipunku oraz - to bardzo waลผne - zabezpieczajฤ… przed dziaล‚aniem warunkรณw atmosferycznych.

     Przywoล‚ane powyลผej rozwiฤ…zanie posiada jednak wady:

-    nie eliminuje kosztรณw podrรณลผy (garaลผe sฤ… pล‚atne - wymagajฤ… posiadania smartfona z wgranฤ… specjalnฤ… aplikacjฤ… lub posiadanie przedpล‚aconej karty miejskiej lub bilonรณw w odpowiedniej iloล›ci i wล‚aล›ciwych nominaล‚ach),

-    zwykle NIE DAJฤ„ GWARANCJI DOSTฤ˜PNOลšCI w chwili dotarcia rowerzysty na miejsce, a to jest dla codziennego podrรณลผnego bardzo powaลผna bariera.

     Nasza propozycja eliminuje obie kluczowe bariery oraz daje realne zabezpieczenie roweru i ekwipunku przed kradzieลผฤ… lub okradzeniem. Nasz uลผytkownik jeszcze przed wyjล›ciem z domu, jednym dotkniฤ™ciem swojego telefonu, gwarantuje sobie bezpล‚atnie wyล‚ฤ…cznoล›ฤ‡ na korzystanie z osobnego garaลผu nawet przez resztฤ™ dnia.

 

Ad. 4. Wygoda

 

     Nasz system rezerwacji i otwierania opiera siฤ™ na narzฤ™dziach powszechnie uลผywanych przez kaลผdego pasaลผera. Sฤ… to juลผ istniejฤ…ce w jego telefonie aplikacje (niezaleลผnie od marki i modelu aparatu). Maล‚o tego, uลผytkownik korzysta z nich na co dzieล„, wiฤ™c nie istnieje tu ani bariera sprzฤ™towa, ani bariera funkcjonalna. Uลผytkownikiem naszego systemu staje siฤ™ kaลผdy, kto wybierze numer GSM przypisany wybranej przez niego stacji. Wystarczy wiฤ™c jedno dotkniฤ™cie, by otrzymaฤ‡ wyล‚ฤ…czne prawo do uลผytkowania osobnego boxu w stacji zlokalizowanej w wybranym miejscu

 

 

 

Dla poprawy

jakoล›ci ลผycia

ยฉ 2022  Fundacja Underground